Alapok:Alpvet Informcik
2005.06.12. 11:04
Hall
Mi trtnik, ha egy karakter meghal? Szellem lesz belle! Ez az oldal a WoW hallozskori bntetsi rendszert magyarzza meg. A WoW mg fejleszts alatt ll, ne feledd hogy minden amit itt olvasol megvltozhat.
Ha egy jtkos meghal, feljn egy ablak a "Release Spirit" (llek elengedse) felirattal. Ha ezt megnyomja, egybl a legkzelebbi temetbe kerl a jtkos s szellem lesz belle.
Szellemknt hrom lehetsged van: 1. Visszamehetsz a testedhez s visszakltzhetsz bele. Ekkor semmi egyb bntetst nem kapsz. 2. Megkrhetsz egy msik jtkost, (lovag, smn, pap vagy boszorknymester) hogy lesszen fel, ekkor mellette trsz magadhoz. Lesznek olyan trgyak, amellyel brmilyen osztly karakter fel tud majd leszteni. Nem vesztesz tapasztalati pontot, de "feltmadsi kbulat" lesz rajtad, ami azt jelenti, hogy pr percig minden tulajdonsgod alacsonyabb lesz. A jtkosok mg akkor is felleszthetnek, ha a szellemed mr a temetben van. 3. Beszlhetsz a spirit healer NPC-vel, (jelenleg a temetben tallhat) hogy egybl tmasszon fel a temetben, XP veszts mellett. Tapasztalati pont-vesztses hallok szerencsre ritkk lesznek; idelis esetben mindig lesz a kzelben lovag, smn, pap vagy boszorknymester, gy nem lesz szksged a spirit healer-re. ltalban a testedhez visszajutni szellem formban is knny lesz. Ha a spirit healer-t vlasztod jelents XP-t vesztesz, de szintet sosem buksz el.
A szellemlt
Specilis tulajdonsgaid vannak szellemknt: - ttetsz leszel. - Mdosult perspektvban ltod a vilgot. - A legtbb dologgal nem lphetsz fizikai kapcsolatba. - Nem ltsz jtkosokat s szrnyeket, k sem ltnak tged. Csak a holttested kzelben lv lnyeket ltod. - Ltod a tbbi szellemet. - A szellemek gyorsabban futnak, emiatt gyorsabban tudnak visszatrni a holttestkhz. A vz felett lebegnek. - Pr klnleges lny ltja a szellemeket (ezeket a szellemek is ltjk) s meg is tudja ket tmadni. - Ha meghalsz szellemknt, visszakerlsz abba a temetbe, ahol legutbb voltl. - Lesznek klnleges kldetsek kifejezetten szellemeknek. - A kzs chat nem lesz elrhet szellemknt, csak a privt (/tells, /guild, /party).
A holttested megtallsa Szellemknt nagyon knny lesz. A mini mapon nyllal lesz jellve. Amint kzel rsz hozz, egy specilis ikonnal lesz jellve a pontos helye.
Feltmads Amint megkzelted a tested, ltni fogod krltte a szrnyeket. Nem ktelez pontosan ott felledned, ahol a tested van. Amint kzeledsz, egy ablak jelenik meg, amely azt krdezi, kszen llsz-e a feltmadsra. Ezutn kivlaszthatsz egy biztonsgos helyet, a tested kzelben, ahol feltmadsz. A pontos tvolsgot mg nem hatroztuk meg.
Dungeon-ok Ha egy sajt (instanced) dungeon-ban haltl meg, akkor annak a hatrt szellemknt jra tlpve egybl feltmadsz. Nem kell teljesen visszamenned a testedhez s az sem szmt, hogyha az a sajt dungeon mr nem ltezik. Szellemknt nem fedezheted fel a dungeon-okat. Csak abba a dungeon-ba mehetsz be, amelyben a holttested van.
Egyb informcik A temetben nem kell manulisan lejelentkezned (bind). Hallkor a rendszer automatikusan a legkzelebbi temetbe tesz.
Varzslatok
Vannak varzslatok, melyek erstik a barti egysgeket, vagy gyengtik az ellenfelet. Ms varzslatok kzvetlenl sebzik az ellensget, vagy gygytjk a szvetsgeseket. Minden varzslat alkalmazsa, adott mennyisg manba kerl. Ms osztlyoknak mana helyett egyb sajt kpessg szerepel, mint pl. a harcosoknak a dh (rage). Pr kpessgnek/varzslatnak nincs manaszksglete, csak idhz van ktve. Sokan hasznljk a varzslat szt a kpessgekre is.
Hats Megmutatja, hogy egy varzslat milyen hatst fejt ki a clpontra. Ha ez sebz varzslat, akkor a hats az, amennyit sebez a varzslat. Ha gygyt, akkor a hatsa, hogy mennyit gygyt a karakteren. Ha a varzslat lds vagy tok, akkor a hats az, hogy hny msodpercig hat a clpontra.
Elstsi id Megmutatja, hogy egy varzslat elkezdstl a varzslat elkszltig mennyi id telik el. Minl nagyobb az elstsi id, annl hosszabb ideig tart a varzslat befejezse. Ezek az rtkek fel vannak tntetve a varzslat/kpessg menben. Amikor varzsolsz, egy folyamatjelz mutatja, mennyi id van mg htra az elkszlsig. Ha ez alatt az id alatt megtmadnak, a folyamatjelz megll, a varzsls megszakad. Megprblhatod folytatni a varzslat elksztst s elstst, vagy trlheted a varzslatot s mskpp tmadhatod meg az ellenfelet, ha gy rzed, hogy semmikpp nem tudnd befejezni a varzslst. Ha megmozdulsz, vagy egy klnleges szrny klnleges kpessge hat rd (pl. szdls), akkor a varzslat elkszletei teljesen megszakadnak s elrl kell kezdened ismt.
Irnyts/megszakts Tbb varzslatot irnytani, vezetni kell, hogy a teljes hatst elrd. Ez fkpp a terletre hat, nagy sebzs varzslatokra rvnyes (a jges (blizzard) is ilyen), de van pr msik is. Tudni fogod, ha egy varzslatnak irnytsra van szksge, mert a "chanelling" sz jelenik meg a folyamatjelzjn. Ha elstse kzben megmozdulsz, tmadsz vagy megtmadnak, esetleg msik varzslatba kezdesz, akkor a varzslatot nem lehet befejezni, el kell kezdeni jra.
Azonnali elsts Nhny varzslatot egybl lehet hasznlni. Ez azt jelenti, hogy nem tudjk szrnyek megszaktani s nincs elstsi idejk. Ezeket a varzsknyvben fel lehet ismerni, vagy arrl hogy elstskkor nincsen folyamatjelzjk.
Varzsls, futs kzben Pr kpessget nem hasznlhatsz futs kzben. Valjban a legtbbhz egy helyben kell llni. A figyelmeztet zenet, ami akkor jn el, ha valami miatt nem tudsz varzsolni, jelezni fogja, hogyha egyhelyben kell llnod, vagy ms egyb ok miatt nem sikerl a varzsls.
Egyhelyben lls vagy futs Sok kpessget csak megllva tudsz hasznlni. Ez azrt van, hogy megakadlyozzuk a visszalseket, mondjuk, hogy elfuss egy tmad ell, de kzben varzslatokat kldj r.
A varzslatok flbeszaktsa Ha elkezdesz egy varzslatot, ne mozdulj, klnben megszakad. Ez egy j mdszer a flbeszaktsra, ha mondjuk meggondoltad magad. Pldul, ha gygytani akarsz valakit, de valaki megelz, vagy egy gygyitallal segt magn, akkor elg ha megmozdulsz, s mris megszakadt a gygyt varzslatod. gy nem fecsrelsz mant egy felesleges gygytsra.
Pihen El kell telnie egy kis idnek, amg egy varzslatot jra hasznlhatsz. Ezt elstsi ksedelemnek (casting delay) is szoktk hvni. A pihensi id adott rtk, nincs r hatssal mennyi mand van, vagy hogy milyen gyorsan regenerldik a mand. Nhny varzslatnak nincs manaszksglete, de van pihensi ideje. Ha elstsz egy varzslatot, vidd fl az egered s megltod, mennyi ideig kell vrnod, mg jra hasznlhatod.
Hattv A varzsknyvben mindegyik varzslat hattvolsga fel van tntetve. Hogy egy varzslatot hasznlni tudj, a clponthoz olyan kzel kell kerlnd, hogy benne legyen a hatsugrban. ltalban a lehet legtvolabbrl rdemes tmadni, hogy legyen idd elkldeni mg egy varzslatot, vagy a csapattrsad/pet-ed el tudja vonni a clpont figyelmt, mieltt odarne hozzd. Egy mdszer a hattv megtallsra, hogyha pl. boszorknymesterrel vagy: vlaszd ki a Shadow Bolt varzslatot, haladj a szrny fel s mterenknt prbld elstni. Folyamatosan hibazenetet fogsz kapni, egsz addig, mg elg kzel nem leszel. gy meg fogod tallni a maximlis hattvot. Ahogy egyre gyakrabban hasznlod a kpessgeidet, egyre jobban fogod rezni a tvolsgokat, s tudni fogod, hol van a maximlis hattv, eme teszt nlkl is.
Terletre hat varzslatok (AOE) Ezek a varzslatok egyszerre tbb lnyre hatnak. Akkor hasznosak, ha ellensges csoportokba botlasz, plne akkor, ha van csapattrsad, aki magra tudja vonni a figyelmket (gy nem tged fognak tni), vagy ha mr mind a hall szln llnak. Ezeket a varzslatokat nagyon megfontoltan hasznld, mert felmrgestik a semleges szrnyeket, st egyszerre tbb szrny fog rd tmadni. (Ebben az esetben egy varzstud szinte azonnal meghal, ezrt lesz szksged tank karakterre (tank az a karakter, aki nagy mennyisg tst tud elviselni, meghals nlkl), aki elvonja a lnyek figyelmt rlad.) Az AOE varzslatoknak specilis clzsi mdja van, pontosan oda clozz, ahov a hatst szeretnd.
Przos varzslatok Ezek olyan varzslatok, melyeknl effektusok sort kldd a clpontra. Az leter szvs (life drain) is ilyen, hatsugron bell kell lenned, hogy elsthesd s ha a varzslat ideje alatt a szrny tl messze kerl tled (a prz hatkrn kvlre megy), a varzslat megszakad mieltt teljes hatst kifejthetn.
Ltkr, varzslat irnya A legtbb varzslat/kpessg alkalmazsa sorn, a clpont fel kell fordulnod s ltnod t. Ha ilyen hibazenetet kapsz, akkor ezen kell korriglnod.
Buff (lds) A buff egy pozitv hats, hosszantart varzslat. Ilyen pl. a pap megjuls (renew) varzslata. A jtkos magra, a pet-jre, vagy ms jtkosra rakhat buff-ot.
De-buff (tok) Negatv hats varzslat, amit te rakhatsz ellenfelekre, vagy k rd. Ezek a varzslatok folyamatosan sebzenek (DOT), vagy a karaktered kpessgeit negatv irnyba mdostjk. Ezeket a de-buff-okat a "remove curse", "dispel" vagy hasonl kpessgekkel tudod leszedni. Vagy akr megvrhatod, mg a hatid lejr s elmlik magtl.
Varzslat/Kpessg reagensek Nmelyik kpessghez kell, hogy rendelkezz bizonyos trgy(akk)al. Ezeket reagenseknek hvjuk. A hibazenetbl tudod meg, mire van szksg. Meg kell szerezned ezt a trgyat s betenned a htizskba, vagy valamelyik zskodba. Ha nincs meg a szksges trgy, nem tudod azt a kpessget hasznlni.
Ellenllsok/Szrny szintek A szrnyek ellenllhatnak a varzslataidnak. Ezt a resist feliratbl tudod meg. Alacsonyabb szint lnyek ritkbban tudnak ellenllni, mint a magasabbak. Ha egy igazn magas szint lnyre tmadsz, azt tapasztalhatod, hogy szinte mindig ellenllnak a varzslatoknak, az alacsonyabb szintek pedig szinte sosem. Ha ilyet tapasztalsz, prblj meg alacsonyabb szint lnyekre tmadni, krj segtsget, vagy hasznlj olyan kpessgeket, amelynek kevsb valszn, hogy ellenll.
Automatikus varzslatok Pr varzslatot s kpessget nem kell kzzel indtani. Ezeket automatikus varzslatoknak hvjuk s be lehet lltani, hogy maguktl induljanak el szksg esetn. Pr pet is hasznl automatikus varzslatokat. Ha egy ilyen varzslat aktv, akkor az ikonjnak a kerete villog.
j varzslatok vagy kpessgek megszerzse A legtbbet az oktatktl lehet megtanulni. Msokat knyvekben tallhatsz, melyeket szrnyek dobhatnak el. Kldetsek sorn is kaphatsz ilyeneket, esetleg ms jtkosoktl is vsrolhatsz. Ha a knyvre jobb-klikkelsz akkor tanulod meg, az ehhez a varzslathoz/kpessghez tartoz j ikon pedig bekerl a varzslat/kpessg mendbe.
Harc Alapok
Egszsg Ha elfogy leterd, a karaktered meghal. Az egszsget egy zld szn oszlop jelenti meg a bal-fels sarokban. Ha mozogsz, s a kurzort a "health bar" felett tartod pontosan lthatod, hogy mg mennyi leterd van. Ezt a szmot nvelheted szintlpssel, az llkpessg nvelsvel, illetve lteznek olyan trgyak, amelyek bonuszt adnak leterdhz. Egszsgedet gygyt varzslatokkal, gygyitalokkal, illetve egyb mdszerekkel szerezheted vissza. A csatk utn lelemmel, vagy egyszer ldglssel, pihenssel is gygyulsz. Az leterd akkor is regenerldik, mikor ppen harcolsz. rdemes gygyitalokat vsrolni, illetve tartalkolni ket, mert vszhelyzetben letet menthetnek. A gyorsabb hasznlat rdekben a gygyitalokat az "action bar"-ba lehet helyezni.
Harc idtartama A harc idtartama fgg karaktered szintjtl, a szrnyek szintjtl, a karakterosztlytl, a felszerelstl, a varzs hasznlattl s mg sok ms egybtl. Az egyik alapszably, amit biztos tapasztaltok majd, hogy az alacsony szint szrnyeket knny meglni, mg a magasabb szint szrnyek sokkal szvsabbak, s tovbb brjk a harcot. Ez amiatt van, mert a magasabb szint szrnyek nagyobb esllyel ellenllak a varzslatokkal szemben, s nagyobb esllyel trnek ki az tsek, tmadsok ell. Br a WoW vals idej harc van, a fegyverhasznlknak ki kell vrniuk a forduljukat, mire ismt odacsaphatnak fegyverkkel (ez fegyverk sebessgn, kslekedsn mlik). A varzshasznlknak meg kell vrniuk az adott, ppen hasznlt spell pihensi idejt, mire ismt hasznlni tudjk azt.
Kbts Ha elkbulsz a csata sorn, semmit nem tehetsz. Gyakorlatilag megdermedsz, s le kell lnd, mg a kbulat elmlik. Ha a "stun" ikon fl helyezed a kurzort lehet ltni, hogy mg mennyi ideig tart ez az llapot.
Flelem Nhny szrny flelem varzst alkalmaz, ha szembekerlsz velk. Ez azt eredmnyezheti, hogy teljesen elveszted az uralmat a karakter felett. A jtk (vagy a szrny) szerzi meg az irnytst. Lehet, hogy a karaktered vletlenszeren kezd el rohangszni (a neved piros szn lesz). Egyszeren meg kell vrnod, mg a varzslat hatsa elmlik. Ha a kurzort a flelem-jelleg kpessg ikonja fl viszed, lthatod, hogy meddig fog mg tartani. ltalnosan elfogadott, s rdemes is a csapattrsakat tjkoztatni arrl, hogy pp bepnikolt a karakter (pl gy: "Feared").
Bjols Nhny szrny a bjols (charm) varzst hasznlja, amely lehetv teszi szmukra, hogy megszerezzk karaktered irnytst. Ellensgess vlsz, s akr sajt csapattrsaidat is megtmadhatod. A tbbi csapattag szintn clpontja lehet egy ilyen hatsnak, s megtmadhatnak. Tjkoztasd trsaidat hogy elbjoltak ("Charmed").
Mrgezs Sok szrny megmrgezheti a karakteredet. Az ellensges "zsivny" jelleg szrnyek hasznlhatnak mrgezett pengt is, amelyek DoT mrgezst okozhatnak. A karakteren egy zld animci jelzi, hogy elszenvedtl egy ilyen sebzst. Ekkor meg kell gygytanod magad valamilyen varzzsal (ezzel nhny karakterosztly rendelkezik), vagy meg kell vrnod mg letelik a hatideje, vagy olyan bjitalt kell hasznlnod, ami gygytja a mrgezst.
tkok Nhny szrny rendelkezik azzal kpessggel, hogy megtkozza karakteredet (varzslattal), az ilyen tkok szmtalan rdekes hatst kifejthetnek. Az tkok nagyon hossz ideig tartanak. A vdelem ellenk, ha van egy olyan csapattagod, aki kpes meggygytani az tkokat, vagy ha tallsz valami olyan bjitalt, vagy trgyat ami j ellenk.
Fertzsek A fertzseket okoz varzslatok a msik olyan negatv spell csoport, amit a szrnyek, vagy jtkosok (PvP-ben) hasznlhatnak ellened. Nhny ilyen fertzs el is terjedhet a jtkosok kztt. A fertzsek is nagyon hossz ideig tarthatnak, idtartamukat a megszokott mdon ellenrizheted (kurzort az ikonra). Hogy meggygytsd magad keresned kell egy olyan jtkost, aki erre kpes, vagy egy olyan trgyat/bjitalt, ami rendelkezik ezzel a kpessggel.
Immunits Ha egy varzst hasznlsz valamilyen szrnyn, s azt az zenetet kapod, hogy immunis r, ezt azt jelenti, hogy ilyen hatssal a szrny nem sebezhet. rdemes azonnal abbahagyni a varzs hasznlatt, mert teljesen rtelmetlen, semmi hatsa sincs. Az is lehetsges, hogy az ilyesfle immunits csak tmeneti, mert valamilyen anti-mgikus pajzsot vont maga kr a lny. Neked kell kitallnod, hogy az immunits csak tmeneti, vagy lland. rdemes megnzni, milyen tpol hatsok vannak a lnyen.
A szrnyek ellenllnak ("resist") a varzsnak Igazbl semmit sem lehet az ellen tenni, ha a szrnyek ellenllnak a varzsnak, csak annyit, hogy jra s jra alkalmazni kell, htha egyszer csak majd hatni fog. Ez ltalban akkor fordul el, ha szrny magasabb szint, mint te. Persze ennek folyamnyaknt cskkentheted a szrnyek ellenllst, ha magasabb szintre kerlsz, mint a szrny. A szrnyek ilyen ellenllsa, nem keverend ssze a klnfle ellenllsokkal ("resistances").
Menekls Ha el kell meneklnd, hasznlj brmilyen kpessget, amely lelasstja a szrnyeket, gy lehetsged lesz lelpni. Az egyik ilyen dolog pl. a varzslk Frost Nova spellje.
Szrnyek meneklse A humanoidok, s bizonyos szrnytpusok is elmeneklnek, ha mr az letk komoly veszlybe kerl. Gyakran segtsgrt mennek. Tallnod kell valamilyen kpessget, mellyel megllthatod ket, klnben mg tbb ellenfelet vonhatnak be a harcba. Hasznlhatsz direkt sebz varzsokat, lasstst okoz kpessgeket, vagy elkbthatod az ellenfelet, helyhez ktheted ket, hogy ne tudjanak elmeneklni. Ha ezt nem teszed meg, biztos lehetsz benne, hogy nemsokra a menekl szrny bartaival kell megkzdened!
Szrnyek varzshasznlata Ha a szrnyek olyan varzst kezdenek el hasznlni, mint pl. a gygyts, valami olyan kpessget kell hasznlnod, ami megakadlyozza a varzslst (pl. a paladinok FoJ kpessge). Vannak egyb kpessgek is, amelyek ezt a hatst rik el, de kszen kell llnod arra, hogy a megfelel pillanatban hasznld ket.
Varzs megszakts Mint ahogy a szrnyek, a jtkos varzslatai is megszakthatak. Br a szrnyek roppant egyszeren megszakthatjk a jtkosok varzslst, azzal, hogy megtmadjk ket, s gy inkbb sebzst hasznlnak valamilyen varzs megszakt kpessg helyett. Ha megtmadnak varzsls kzben egy kis id addik az eredetileg szksges idhz (ezt a "casting progres bar"-on lehet ltni). A varzslssal (magval a folyamattal) mg nem sebzed meg az ellenfeleket, gy szabadon megthetnek. Szval el kell dnteni, hogy vajon megri-e folytatni a varzslst, vagy mr pp eleget kaptl az arcodba ahhoz, hogy felhagyj vele..
Irnyts Ismerd meg olyan jl az irnytst, amilyen jl csak lehet, hogy fejleszd jtkodat. Sose felejtsd el, hogy nagyon knnyen tudsz magadra varzst mondani, egyszeren azzal, hogy lenyomva tartod az ALT billentyt, s megnyomod az adott varzslat gyorsbillentyjt.
Kpessgek/varzslatok hasznlata harc kzben Harc kzben nhny kpessg/spell nem mkdik. Ebben az esetben ez elolvashat a spell/kpessg lersban, de kapsz egy kis hibazenetet is, ha megprblkozol vele.
Kzelharci tvolsg Ha kzelharcban akarsz kzdeni, lgy biztos abban, hogy mr tstvolsgba kerltl. Nha nehz eldnteni, hogy mr ott vagy-e, vagy sem, de rdemes azt a piros bets zenetet keresni, ami arrl tjkoztathat, hogy mg/mr tvolsgon kvl vagy.
Varzsls tvolsga A harc megkezdshez a lehet legnagyobb tvolsgbl prbld meg a varzslatokat hasznlni. Menj tvol a szrnytl, aztn haladj fel, mikzben folyamatosan nyomkodod a varzslat ikonjt. Mihelyst "ltvolba" rsz, kpes leszel hasznlni a varzst. Ez a tvolsg lehetsget ad arra, hogy mg egy varzst hasznlj kzvetlenl az elz utn, mert a szrny mg mindig csak feld fog rohanni a tmadsa alatt.
A helyes irnyba kell llni Nhny varzslat azt ignyli, hogy a megfelel irnyba fordulj (vagy szembe, vagy httal llj az ellenflnek). Ha nem a megfelel helyzetben llsz, figyelmeztet zenetet kapsz, s ekkor j pozcit kell felvenni a karaktereddel.
Harci napl A harci napl ("combat log") igen hasznos eszkz lehet arra, hogy megnzd, hogy is vgzed a dolgodat, mi trtnt a csata sorn, s hogy leteszteld, hogyan hat a harcra, ha varzslatot, vagy valamilyen trgyat cserlsz. Radsul van egy olyan kezelfellet mdosts, amelyet a rajongi kzssg ksztett, s amely a harc elemzsre ad lehetsget.
Szrnyek szma A legjobb, ha egy idben csak egy szrny ellen harcolsz, amikor csak lehetsges, ezzel korltozva a kockzatot (rdemes elolvasni a csalogatsrl szl rszt).
Helyzeti vatossg - Kamera Harc s mozgs kzben forgasd krbe-krbe a kamert, ellenrizve nem szaladsz-e pp egy szrnybe, vagy az nem szalad-e feld. Ha valaki figyelmetlen, sokkal nagyobb esllyel fut bele a szrnyekbe. Ha kett, vagy tbb jtkos kzd egy szrny ellen, rdemes a szrny kt egymssal szemkzti oldalrl tmadni, mert gy szinte a teljes terletet belthatjk a jtkosok, s tudjk egymst figyelmeztetni a tovbbi ellenfelekre. Ha ltod, hogy egy szrny halad feltek, s csatlakozni akar a harchoz meg kell prblnod az pp aktulis kzdelmet gy irnytanod, hogy biztonsgos helyet tallj a tovbbi harchoz. Ezt megteheted azzal, ha beazonostod, hogy ki az a jtkos, aki magra vonta a szrny figyelmt. Ennek a jtkosnak vissza kell hzdnia, vagy egy biztonsgos helyet kell tallnia, ahova aztn a szrny kveti t. Azok a jtkosok, akik nem elg gondosak az adott helyzetben, ltalban jval gyakrabban halak meg.
Harc optimalizlsa Gyakorolod a harc optimalizlst. Meg kell prblnod megtanulni, hogy a harc sorn mindent tkletesen hasznlj, gy (a) megnyerd a harcot, (b) a lehet legjobb formban hagyd el a csatamezt (HP s mana tekintetben). A jtkod tkletestsvel (PP) jobb jtkoss vlhatsz, knnyebb lesz a dolgod, s nha egy kis tiszteletet is nyersz a tbbi jtkostl a kpessgeid elismerseknt.
A jtkod tkletestsnek mdjai:
Jl meg kell szervezni az "action bar"-t. A leggyakrabban hasznlt kpessgeket az els oldalra kell helyezni, mg a kevsb hasznlatosakat a msodikra. Meg kell tanulni a bar-ok kzti gyors vltst (shift egr komb, vagy shift 2). El kell sajttani a varzslatokra vonatkoz gyors billentyk hasznlatt.
Ismerd meg az sszes kpessgedet. Ismerd meg mindegyiket egyenknt, gy tudni fogod melyik mire val, s mikor kell hasznlnod. Ha segtsgre van szksged beszlgess a karakterosztlyod tapasztaltabb jtkosaival, vagy olvasgass karakterosztly stratgia tmutatkat.
Olyan gyorsan szerezd meg kpessgeidet s varzslataidat, amilyen gyorsan csak lehetsges. A leggyakrabban hallott szveg: "Oh, nekem mg nincs olyan kpessgem/spellem. " Ennek ltalban j oka van, vagy nincs elg pnzed a spellre, vagy mg nem vgeztl a megfelel kldetssel. De a lustasg nem lehet az oka annak, hogy valamilyen kpessggel mg nem rendelkezel. Nhny kpessg, mint pl. a gygyts, feltmaszts, tpolsok, vagy a kezelsek nagyon fontosak lehetnek a csapatnak.
DoT varzslatok Ha egy ilyen hasznlsz az ellenfelen, figyeld meg, hogy mennyi ideig tart a hatsa (az ellenfl "title bar"-jn elhelyezked ikon segtsgvel). Aztn hasznld a gyorsbillentyt, majd hasznld jra azonnal a varzslatot. Ezzel a mdszerrel a DoT kpessged a csata egsz folyamn aktv, s hatssal lesz valakire.
Lgy aktv a harc sorn ltalnos hiba, hogy valaki belekezd egy csatba, aztn lel s csak figyel. Hasznld a kpessgeidet, amilyen hamar csak lehetsges. Nagyon kevs idnek kell eltelnie akztt, hogy megszerzel egy kpessget, s hogy els alkalommal hasznlnod is kell azt. Majd te is rjssz, hogy aprbb vltoztatsokkal s a klnbz dolgok kihasznlsval jelentsen fejlesztheted hatkonysgodat a harcban.
Csata utn A harc vgeztvel gygytsd meg magad tel, vagy ital segtsgvel (ha van mand). gy jval elbb visszatrhetsz az esemnyek forgatagba.
Kldetsek - Az alapok
A kldetsek teljestsvel lehet a legjobban fejldni, pnzt szerezni, trade skill-hez tartoz recepteket/sszetevket szerezni, felszerelst kapni, stb. Ajnlott az idd nagy rszt a kldetsekkel tlteni, ha szeretnl fejldni s ers lenni. Gyjts ssze minden megtallhat kldetst s ha befejezted az egyiket, kezdd el a kvetkezt. Jtszhatsz ahogy akarsz, jegyezd meg, ez a szrakozsrl szl!
L betvel tudod felhozni a kldets naplt. Itt tallod meg a fut kldetseidet, elolvashatod, mi a feladat s milyen jutalmat kapsz rte. A kldetseket rgik szerint tntetjk fel a ti knyelmetek rdekben.
- A srga felkiltjel azt jelzi, hogy az NPC-nek van szmodra kldetse. - A szrke felkiltjel azt jelenti, hogy magasabb szintet kell elrned ahhoz, hogy megkapd az NPC-tl a kldetst. Menj, fejldj mg egy kicsit, aztn gyere vissza. - A srga krdjel azt jelzi, hogy az NPC vrja tled a kldetshez tartoz trgyat, vagy valamilyen informcit a kldetssel kapcsolatban.
A kldetsek sznei A kldetsek sznkdot kapnak, ami azt jelzi, hogy az aktulis szintedhez kpest milyen nehezek. A knny kldetsek kevesebb tapasztalati pontot adnak.
A szrke kldetsek valsznleg tl knnyek. Nem igazn rdemes foglalkoznod velk. A zld kldetsek elg knnyek. A srga kldetsek nehezek. A piros kldetsek mg nehezebbek. Az "elite" kldetsek teljestshez egy csapatra lesz szksged. Jelenleg a szrke kldetsek kivtelvel mindegyikbl teljes tapasztalati pontot kapsz. A szrke kldetsekbl annyival kevesebb XP-t kapsz, amennyi szint ta szrke. A kldetsekrt kapott XP mennyisge annl jobban cskken, minl magasabb szint vagy. gy megakadlyozzuk, hogy a magasabb szint karakterek sok XP-t kapjanak, ha ksbb visszajnnnek a nagyon knny kldetseket teljesteni.
Nem vrjuk el, hogy az sszes kldetst teljeststek. Rengeteg kldets van, ne legyen lelkifurdalsod, ha egy prat kihagysz. Egy bizonyos szint elrse utn rdemesebb tmenni a kvetkez terletre, ahol nehezebb, de jvedelmezbb kldetseket kapsz. Termszetesen nem lesz annak akadlya, hogy megcsinld az sszes megtallt kldetst, nyugodtan teljestsd a rgihoz tartoz sszes feladatot, jl fogsz szrakozni s sokat fogsz megtudni a WoW trtnetbl.
Ne feledd, hogy a felvehet kldetsek szma meg van szabva. Ha elrted azt a hatrt, akkor addig nem vehetsz fel jabbat, amg egy msiktl meg nem szabadultl.
Ha elvetsz egy kldetst, ksbb brmikor jra felveheted.
Ha nem tetszik egy kldetshez tartoz jutalom vagy nem tudod hasznlni, ne keseredj el. A tapasztalati pont jl fog jnni, a trgyat pedig eladhatod. A kldetsekrt kapott pnzbl is vsrolhatsz magadnak amit akarsz.
A kldetshez tartoz trgyat (quest item) csak akkor kapod meg, ha l az a kldetsed. Ha nem l, nem fogod megkapni. Az olyan trgyakkal melyeknl nem szerepel a quest item felirat, lehet kereskedni, amelyiknl szerepel, nem. Ez azrt van gy, hogy megakadlyozzuk a visszalseket, amikor jtkosok ms jtkosoknak begyjtik a "quest item"-eket.
Csapatok: amint a jtkos felvette a kldetshez tartoz trgyat, a tbbi csapattag is felveheti azt. Ez azt jelenti, hogyha te megkaptad az sszes zskmnyod, a bartaid is megkapjk a kldetskhz taroz trgyat. gy az is elfordulhat (a krbe-krbe elosztsi rendszernl), hogy te felvetted a zskmnybl a pnzt s a quest item-et, azutn pedig a trsaid vehetik fel a sajt quest item-eiket, ugyanarrl a hullrl.
Kldetsek intzse
Nagyon sok olyan rsze van a WoW-nak, ami mikromenedzsment kszsgeket kvetel meg, s ez all a kldetsek teljestse sem kivtel. A kldetsek kezelse nagyon fontos rsze egy jtknak. Mr ugye eleve kezelned kell a trgyakat, hogy elboldogulj a rendelkezsedre ll helyen a htizskodban, s a bankokban. Ha nincs mr tbb helyed, szembe kell nzned azzal, hogy mely trgyakat add el, semmistsd meg, vagy cserld el a nagyobb hely remnyben. Ezek a dntsek s technikk alkalmazhatak a kldetsekre is, mivel a kldetsnapl legfeljebb csak 20 kldets trolsra alkalmas. Kezelned kell a napldban sorakoz kldetseket, s el kell dntened, melyiket akarod befejezni.
Amg csak lehetsges, koncentrlj egy meghatrozott terletre Ahelyett, hogy csak gy bklszol, rdemes teljesteni egy adott terlet sszes kldetst. Ha kapsz egy olyan kldetst, ami tl nehznek bizonyul, vagy nem tallsz egy olyan csapatot, amit segtene a teljestsben, egy msik terletre kell tmenned, ahol knnyebb kldiket, vagy pp segtksz embereket tallsz.
Nem kell az sszes kldetst teljestened Kldetsek szzai vrnak rd. Br lehetsges mindet teljesteni, ez mgsem lenne tl hatkony. Ha a kldets tlsgosan knnyv vlik a szintedhez kpest (zld, vagy szrke) rdemesebb felhagynod vele, s olyan kldetsekre koncentrlni, ami tbb tapasztalati pontot ad. Csak akkor rdemes teljestened a szuper-knny kldiket, ha valami olyasmit adnak jutalmul, amire nagyon szksged van, vagy ha jobban rdekel maga a kldets, mint az rte jr tapasztalat.
Krj tancsot a kldetsekkel kapcsolatban A tbbi jtkos irnymutatst adhat, hogy milyen kldetseket rdemes vgigvinni a tapasztalatszerzs miatt, s melyeket a kldetsek dja miatt. Nyugodtan beszlgess a klntagokkal, csapat tagokkal, vagy brmely jtkossal a sima chaten, s krj tlk tancsot.
Tl nehz a kldets? Ha a kldets narancs, vagy vrs szn, valszntlen, hogy teljestheted ket (hacsak nem egy csapat tagjaknt prblkozol). Jobb, ha keresel magadnak egy srga, vagy egy zld szn kldit. Ahogy szintet lpsz, a vrs kldetsek szne srgv vlik, s akkor mr knnyebben elvgezheted ket.
Nincs mr tbb knny kldim.. mihez kezdjek? Nagyon egyszer a vlasz a krdsre: egyszeren menj t egy msik terletre. Nagyon sok klnbz terlet lehet, ami megfelel a karaktered szintjnek, s ezeket felhasznlhatod a szintlpsre. Pldul jtszhatsz Westfall-ban (Humn), Loch Modan-ban (Trpe), vagy Darkshore-ban (j Elfek), ami megkzeltleg hasonl szinten van. Ha problmid lesznek e terletek valamelyikn, menj t egy msik terletre, ami hasonl szinteloszlssal br. (A szintek eloszlsra van egy kln lista, itt: http://www.worldofwarcraft.com/info/basics/playableregions.shtml.)
Segtsg keresse a kldetsekhez Ha problmitok vannak azzal, hogyan kell megoldani egy kldetst, vagy hogy hol kaphattok j kldiket, krjetek segtsget az ltalnos chat csatornn. Megkldhetitek a kldetseiteket a Quest Frumba (http://www.worldofwarcraft.com/board.aspx?fn=wow-quests) is. A krdezsre a legjobb hely valsznleg a ched, klnsen ha vannak olyan tapasztalt jtkosok, akik mr tbbszr is befejeztek egy-egy kldetst.
Kldetshez szksges trgyak megszerzse Ms jtkosoktl is kaphatsz, megvehetsz, vagy ppen elcserlhetsz bizonyos kldets trgyakat. Ezek nincsenek elltva a "quest items - kldets trgy " megjellssel (amelyeket nem lehet elcserlni). Pldul, az egyik kldetsnl szksg van Buzzard Wings-re. Ha a jtkosok rjnnek, hogy ez egy kldetshez kell, el is adhatjk, vagy ppen odaadhatjk azoknak, akiknek szksgk van r a kldihez. Megkrdezheted a ched tagjait is, hogy nincs-e valakinek egy felesleges Buzzard Wings-e? gy az emberek tudni fogjk, hogy szksged van r. Hasznlhatod a posta rendszert is. Krd meg a bartaidat, hogy kldjk meg neked a kldets trgyakat. Az Aukcis Hzakban is kereshetsz kldets trgyakat. Ezzel gyorsabban megoldhatod a kldetseket, mintha megkzdenl a szrnyekkel a kldets trgyakrt. Ez amolyan id vs. pnz krds. Pnzt takarthatsz meg, ha magad szerzed meg a trgyat, de feltehetleg tovbb tart a dolog. Ha mr egyszer tudod, hogy milyen trgyak kellenek a kldetsekhez, flre teheted ket a ksbbiekre, vagy odaadhatod (eladhatod) ms jtkosoknak. A kereskedsbe bevonhat kldets trgyak szma meglehetsen alacsony. A legtbb esetben az ilyen jelleg kldets trgyak tradeskill trgyak.
Hasznld a bankokat A bankokban trolhatod a kldets trgyakat. Csak ne felejtsd el felvenni ket, mieltt elindulsz folytatni a kldetst.
Nhny kldets helyet hagyj resen Teljestmny okok miatt a kldets napl (quest log) csak 20 kldets hellyel rendelkezik. Utazs kzben rdemes mindig olyan 1-2 kldets helyet resen hagyni. Nha olyan helyzetbe kerlhetsz, hogy azonnal dntened kell egy j kldets felvtelrl, s ha nincs hely az elfogadsra megakadhat a karaktered fejldse. Ez a ksr kldetseknl (escort mission) fordulhat el, valamint a kisajttott znkban kvetkezhet be. Plda: egy kisajttott znban vagy, s nagyon gyorsan kell egy kldets, de pp nincs res helyed, gy lehetsges, hogy nem tudod megszerezni a kldit, amg az NPC nem resetel (vagy amg nem lpsz be egy j znba). rdemes helyet hagyni a rendkvli esetekre tekintettel.
Feladott kldetsek Ha feladsz egy kldetst ksbb visszatrhetsz, s ismt felveheted. Ha a karaktered tllp az adott kldetshez tartoz optimlis szint-svon, a kldetst ad NPC feje felett egybknt lthat felkiltjel eltnik, de persze mg ksbb visszatrhetsz nekikezdeni a kldetsnek. Csak rd le, hogy ez milyen kldets volt, az NPC nevt, tartzkodsi helyt, hogy kznl legyen, ha nem emlkeznl r. A kldetsek dja (a szerezhet tapasztalat, s a trgyak egyarnt) azokhoz a szintekhez lettek megtervezve, amilyen szinten a kldetst felajnljk a jtkosnak. Ha flbe akarsz hagyni valamilyen kldetst, akkor prblkozz a szrke, illetve a zld sznekkel. Ezek rendszerint nem rik meg az erfesztst, hacsak nem valamilyen folytatlagos kldets sorozat rszei, vagy ha a trtnet miatt kvncsi vagy rjuk.
Prblj olyan kldetseket flbehagyni, amibe mg csak pp belekezdtl. Nagyon knny visszatrni, s ismt belekezdeni a kldibe. Jval nagyobb zrt okozhat, ha egy folytatlagos kldetst akarsz ismt felvenni.
Csak akkor semmistsd meg a flbehagyott kldetsekhez kapcsold trgyakat, ha mr biztos vagy abban, hogy nem kezdesz megint a kldibe. Ha az inventory hely miatt aggdsz, ne felejtsd el, hogy a bankokban is trolhatod a trgyakat, amg nem folytatod a dolgot. Csak ne felejtsd el ket ismt felvenni, mieltt befejezed a kldetst. :-)
Zskok
A jtkosok egy 16 helyes htizskkal kezdenek. A zskot a B betvel nyithatod ki, vagy ha rklikkelsz a kperny bal aljn lv ikonjra. Ezutn ki/betehetsz trgyakat a zskba. Az alap htizskot nem lehet eldobni, vagy eladni.
Trgyak beraksa Vidd a trgyat a zsk fl s nyomd meg a bal egrgombot. Ekkor bekerl a trgy a zskba. Ezzel a mdszerrel gyorsan tudsz a zskjaid kztt trgyakat rendezgetni. Ha egy trgy mozgatsa kzben jobb-klikkelsz, a trgy visszakerl az eredeti helyre.
Ha jobb-klikkelsz a lelt szrnyeknl lv trgyakra, a zskmny automatikusan az egyik zskodba kerl.
Kiegszt zsk helyek A htizskod mellett ngy kiegszt hely van zskok szmra. Nmely jtkosnak, mint a vadszoknak, csak hrom szabad helyk van, mert az egyiket lefoglalja a tvolsgi fegyverhez hasznlt lszereszsk.
Tallhatsz, cserlhetsz, vagy vehetsz kiegszt zskokat. Minl nagyobb a zsk, annl jobb. Az els zsk, amit valsznleg tallsz hat helyes lesz.
Nem dobhatsz a fldre trgyakat. Ha meg akarsz szabadulni egy trgytl, akkor hzd a zskodon kvlre s bal-klikkelj. Az sszes zskodat kinyithatod egyszerre a Shift+B billentykombincival. Nmely jtkos ezt a funkcit trakja a B betre.
Zsk kiszedse a kiegszt helyrl Elszr ki kell rtened a zskot. tteheted a trgyakat egy msik zskba, beteheted a bankba, vagy megsemmistheted ket. Ha a zsk res, felveheted s trakhatod mshova, egy msik zskba, eladhatod, vagy megsemmistheted.
Trgyak eldobsa Nem dobhatsz a fldre trgyakat. Ha meg akarsz szabadulni egy trgytl, akkor hzd a zskodon kvlre s bal-klikkelj. Ekkor egy figyelmeztet ablak jn el, ami megkrdezi, hogy biztosan meg akarod-e semmisteni a trgyat. Csak akkor vlaszd az igent, ha biztos vagy benne.
Bank A bankban lehet kiegszt helyeket venni, ahov teli zskokat tudsz tenni. Brmit trolhatsz bennk. A tallt zskokat a bankba teheted. Minl nagyobb a zsk annl hasznosabb. A bankban lv norml trolhelyekre (ingyenes) nem tehetsz csak res zskokat.
Egyb informcik
- A zskoknak lehet specilis varzstulajdonsgaik, a trols mellett. - Szrnyeknl s kincses ldkban is tallhatsz zskokat. - A szabk tudnak zskokat kszteni. Gyjtsd ssze a vszondarabokat, szvetvgeket s gyapjt, majd add oda a szabnak, aki zskot csinl belle. - Zskokat kldetsek teljestsrt is kaphatsz. Tippek
- Keress zskokat rul boltokat a nagyvrosokban. - Szerezz eltr szn zskokat, s hatrozd meg, melyikben mit trolsz. Rakhatod az sszes kldetshez tartoz trgyadat egy pirosba, a trade skillek-hez tartozkat egy kkbe, az eladhat trgyakat pedig egy zldbe. gy sokkal ttekinthetbb lesz az egsz.
tel - ital
A WoW tele van tellel, itallal. Br a jtkosoknak nem muszj enni-inni, vannak elnyei annak, ha a karaktered jllakott.
tel - regenerlja az leterdet meghatrozott id alatt. Az evsi folyamat flbeszakad, ha megtmadnak, vagy mozogsz. Szval ne egyl akkor, ha valszn, hogy megtmadnak.
Ital - regenerlja a mandat meghatrozott id alatt. Az ivsi folyamat is flbeszakad, ha megtmadnak, vagy mozogsz.
Tudnivalk
- Magasabb szint teleknek magasabb szintkvetelmnye van, s nagyobb bnuszt adnak. - Az ersebb telt/italt csak magasabb szint karakterek fogyaszthatjk, s tbbet fognak gygyulni, tbb mant kapnak vissza, rvidebb id alatt. - Mgusok tudnak telt s italt idzni. Krj tlk. :) - Mindaddig nem tudsz lelni enni/inni amg harmdban vagy. Teht egy kicsi idnek el kell telnie mieltt egy csata utn pihensz. (ez kb 1-2 msodperc) Tippek
- Ha nincs gygyt varzslatod, vegyl telt a boltosoktl. Hasznld a csata utn. Ez cskkenti a kies idt, vagyis gyakrabban tudsz harcolni. - Ha varzstud vagy, raktrozz be italokbl, hogy tudd regenerlni a mandat. Gyakori krdsek
Hol tallok telt - italt? Szrnyek is dobnak, boltosoknl is vehetsz. A cooking nev trade skill-lel is kszthetsz telt.
Megromlik-e az tel? Nem, brmeddig trolhatod.
Bankok
A hat fvrosban vannak bankok, ahol a trgyaidat trolhatod. A bankban nem trolsz pnzt, azt mindig magaddal viszed.
A bank megtallsa Lehet hogy nehz lesz a bankot megtallni, de brkit megkrdezhetsz. A bankroknak a felirat van a nevk alatt. Ha fljk viszed az egeret, egy "$" jel is megjelenik flttk. ltalban bank-szer pletekben tallhatod meg ket.
Tippek - A kldetsekhez tartoz trgyakat tedd be a bankba, ha j rgiba msz t. Ha visszatrsz egy korbbi rgiba, jra felveheted ket. - Az sszegyjttt tradeskill nyersanyagokat is beteheted a bankba, hogy ksbb odaadd a bartaidnak.
Szrnyek
Szrnyek szintje Mindegyik szrnynek van szintje. Vlaszd ki a szrnyet, s nzd meg a nevt, ahol a szintje is ltszik. ltalban javasolt veled egyszint vagy alacsonyabb szrnyeket irtani. A nlad magasabb szinteket rdemesebb csapatban megtmadni. Ha egy szrny szintjnl a "??" szerepel, az azt jelenti, hogy nem tudod megllaptani a szintjt, de az biztos, hogy sokkal magasabb szint nlad. Ms szval nem rdemes sszeakaszkodnod vele.
Elite szrnyek k sokkal ersebbek az ltagos szrnyeknl. ltalban klnleges, kldetsekhez ktd szrnyek, vagy specilis dungeon-ok mlyn lv lnyek. Felismerhetek a szintjk utn lv + jelrl s az "Elite" megnevezsrl, vagy arrl, hogy egy tssel a fldbe dnglnek. Ezeket a lnyeket nem javasolt egyedl megtmadni, hacsak nem vagy sokkal magasabb szint nluk. De erre magad is rjssz, miutn megtmadtak/megltek tged.
A szrnyek agresszivitsa Ktfle szrny van, agresszv s passzv. Piros clpontok : Agresszv, gyakran KOS-nek is hvjk, ami a kill-on-sight (meglt tged s tmad) kifejezsbl szrmazik. Ez azt jelenti, hogy amint elg kzel kerltl hozz, egybl rd tmad. Ha sokkal magasabb szint leszel, a lnyek aggro sugara kisebb lesz, vagyis kzelebb mehetsz hozzjuk anlkl, hogy megtmadnnak. Az agresszv szrnyek minden hozzjuk tl kzel merszked jtkosra rtmadnak. Srga clpontok : passzv szrnyek, mint pl. a vaddisznk, nem tmadnak addig, amg te rjuk nem tmadsz. A jtkosok ezeket kedvelik, mert knnyedn lehet kzlekedni mellettk, s csak akkor tmadnak, ha a jtkosok is azt akarjk. Vigyzz a terletre hat varzslatokkal, mint pl. a Frost Nova, mert a hatsra rd tmadhatnak. Zld clpontok : nem tmadhatod meg ket. Ilyenek a csapattagok, kereskedk s a legtbb NPC.
Egy helyben ll s jrrz szrnyek Van olyan szrny, aki nem mozdul, msok mszklnak. A jrrzk a veszlyesek, mert olyankor lephetnek meg, amikor nem szmtasz rjuk. rdemes megfigyelni a szrnyek tvonalt, vagy felkszlni a vratlan tmadkra.
A szrnyek aggro sugara Az agresszv szrnyeknek van egy tmadsi sugara, amibe ha belp egy jtkos, rtmadnak. Kpzelj el egy lthatatlan krt a szrny krl, amibe ha belpsz, a szrny felbred s neked tmad. Ezt le is tesztelheted, ha egy nem mozdul, agresszv szrny fel msz nagyon lassan. Amint bersz az aggro krbe, rd tmad. Ezt az informcit rdemes megjegyezni. A kezd jtkosok leggyakoribb hibja, hogy mikzben thaladnak egy terleten, magukra haragtanak egy raks szrnyet. Ezek utn ott fekszenek holtan egyedl, vagy az egsz csapatukkal egytt. Mikzben jtszol, figyeld a kzelben jrrz szrnyeket. Ha van egy ilyen a kzeledben, menj arrbb, mieltt szrevesz, klnben meg fog tmadni. Ha ppen harcolsz, mikzben jn feld egy msik szrny, vatosan vonulj vissza a most rkez tvonalbl. Ha csapatban harcolsz, szlj mindenkinek, hogy vonuljanak vissza.
Magnyos s trsas szrnyek A magnyos szrnyeket nem rdekli, ha egy fajtrsukkal harcolsz. Plda erre a vadkan, akit nem rdekel, ha egy msik vadkant gyilkolsz, simn elmegy melletted. Msik tpus a trsas szrny, aki segtsget kr a trsaitl, ha rtmadsz. Ha van a kzelben fajtrsa, akkor az a segtsgre siet. Ilyenek pldul a murloc-ok vagy a tolvajok.
Szrnyek gyllet-listja / trtnete Miutn a csata elkezddtt, a szrnyek megjegyzik, hogy ki tmadta meg ket, s ki okozott nekik sebzst, s megjegyzik azt is, hogy milyen varzslatokat hasznltak. Ebbe beletartoznak a gygyt varzslatok, illetve a ms csapattagokat tpol varzslatok is. Ha szrny gy ltja, hogy az adott jtkos tl sok sebzst okozott, vagy pp egy olyan varzst akar aktivlni, amit nagyon nem szeretne, megfordul, s clba veszi ezt a bizonyos illett. Ez persze nem problma, ha pp azt szeretnd, hogy a szrny harcba szlljon ellened, de varzshasznlknt feltehetleg mr nem rlsz annyira a dolognak. Hogy ezt ellenslyozd, kell hogy legyen egy msik csapattag, aki mg nlad is tbb sebzst okoz, gy a szrny majd t tmadja meg. Persze ekkor neked azonnal abba kell hagynod azt a tevkenysget, ami eddig ellened fordtotta a szrnyet (teht a kzelharci tmadst, vagy a varzslatok eregetst). Ha a msik csapattag mr elg sebzst okozott, vagy gy feldhtette a szrnyet, hogy az mr t kezdi el tmadni, ismt elkezdheted tmadni a szrnyet. Arra is gyelned kell, hogy mikor/hogyan hasznlsz terletre hat varzslatokat a szrnyek ellen. Megtehetik (s meg is teszik), hogy bandba verdve, kzsen igyekeznek megfenyteni az ilyen kpessggel megldott jtkost. Biztosnak kell lenned abban, hogy van olyan valaki a kzeledben, aki felkeltheti a figyelmket, s odacsalogatja ket, ha gy dntesz, hogy ilyen terletre hat spellt alkalmazol.
Szrnyek "kisajttsa" Az az els jtkos, vagy csapat, amely elszr sebez meg egy szrnyet, meg is "jelli" magnak. Ha a szrny elpusztul, ez a jtkos, vagy csapat lesz jogosult az XP-re, s (k) gyjthetik ssze a zskmnyt is. A tbbi jtkos is lthatja, ha egy szrnyet megjelltek, mert a portrja szrke sznv vltozik t. A jtkosok persze nyugodtan segthetnek egy ilyen megjellt szrny legyzsben is, csak ppen nem kapnak XP-t, s nem rszesednek a zskmnybl sem. Az a jtkos, vagy csapat kapja a szrny legyzsrt jr XP teljes mennyisgt, amely megjellte a szrnyet, fggetlenl attl, hogy valaki(k) hozzsegtettk ket a gyzelemhez. Ha egy jval magasabb szint karakter segtett a gyilokban, az XP nyeresg egy rsze lecskken.
Plda 1: Egy 10 szint jtkos megtmad egy 10 szint szrnyet, s egy msik 10 szint jtkos segt neki - Az A jtkos nyeri el az sszes XPt.
Plda 2: Egy 10 szint jtkos megtmad egy 10 szint szrnyet, s egy 30 szint jtkos segt neki - Az A jtkos csak cskkentett mennyisg XPt kap.
A szrnyek elsdleges clpontja, memrija Amint elkezddik egy csata, a szrnyek figyelik s megjegyzik, hogy ki mekkort sebzett rajtuk s milyen varzslatok lettek elstve. Figyelik a gygytsokat s az ellensges csapattagokra rakott buff-okat is. Ha egy szrny azt rzi, hogy valaki nagyon sok sebzst okozott neki, vagy olyan varzslatot kapott, ami nem esik neki jl, akkor rtmad arra a szemlyre. Ez j akkor, ha azt szeretnd, hogy tged ssenek, de egy varzstud ennek nem rl. Hogy ezt megelzd, kell hogy legyen egy msik csapattag, aki nagyot sebez a szrnyn, hogy ezltal a szrny r legyen mrges, ne rd. Azonnal abba is kell hagynod minden olyan tevkenysget, amivel a szrnyet magadra haragtottad. Amint a csapattagod elg sebzst okozott a szrnynek, az elfelejtkezik rlad s a csapattagodra fog tmadni. Ezutn ismt folytathatod a tmadst ellene. vatosan kell majd hasznlnod a terletre hat varzslatokat is a szrnycsoportok ellen. ssze fognak llni ellened s megtmadnak tged. Gyzdj meg rla, hogy van a kzeledben valaki, aki el tudja vonni a figyelmet rlad.
Kezdk tipikus hibi, a szrnyek szma Gyakori hiba, hogy tl sok lnyt akarnak egyszerre megtmadni. Tapasztald meg, mennyi szrnnyel brsz egyszerre s maradj annl a darabszmnl. Msklnben tl sok ellensg tmad rd s meg fognak lni. Leginkbb egy ellenfllel rdemes csatzni. Ha csapatban kalandoztok s sokkal ersebb vagy a szrnyeknl, akkor bevllalhatsz kt ellenfelet is. Ha a csapat jl fel van szerelkezve olyan varzslatokkal, amelyekkel ki lehet iktatni a lnyeket (pl. altats) s hasznlni is tudja ket, mg akr tbb szrnnyel is felveheted a harcot. A lnyeg, hogy tudd, mennyi szrnnyel brsz el. Ne haljon meg az egsz csapat amiatt, mert te elbztad magad s tl sok szrnyet csalogattl magatokhoz. A jtk sorn r fogsz jnni, hogyan tld meg a teherbrsod. Tapasztalt "csalogatk" is segthetnek megmutatni, hogy csinld jl. (A csalogatsrl a Csapatok:Csalogats rszben olvashatsz.)
Az ldz szrnyek Valsznleg elg sok idt fogsz tlteni a szrnyek ell meneklssel, amg tisztban leszel a WoW harcrendszervel. A futs nem szgyen: mindig fuss el, ha egy lny tl ers, vagy ha rjssz, hogy nincs elg mand vagy leterd, hogy legyzd az ellenfeled. Fuss! /v flee! A szrnyek csak egy darabig ldznek, aztn visszatrnek a jrrzsi terletkre. Ha teht szeretnl meglgni, addig fuss, amg fel nem adjk az ldzst. A kamert futs kzben forgathatod magad krl, hogy lsd, mikor llhatsz meg biztonsgban.
A gygyt szrnyek Pr szrny a jtkosokhoz hasonlan gygytja nmagt. El kell kbtanod ket, vagy nagyon gyorsan kivgezni, hogy ne legyen idejk/alkalmuk meggygytani magukat. ltalban a kbt kpessgek a legjobbak ellenk.
A szrnyek regenerldsa A szrnyek letereje hamar teljesen regenerldik, ha megtmadod ket s utna elszaladsz. Ezzel megakadlyozzuk az tk-s-futok taktika alkalmazst.
Buff-ok a szrnyeken A jtkosokhoz hasonlan a szrnyek is raknak magukra buff-okat, hogy ersebbek legyenek. Ezt szreveheted az animcibl, amikor felrakjk magukra, vagy a csatanaplbl. Amikor lehetsged addik, rakj rjuk "debuff" vagy "dispel" varzslatot. gy knnyebben vgezhetsz velk.
A debuff-ol szrnyek A szrnyeknek gyakran van olyan specilis tmadsa, amivel tkot tesznek rd. Szedd le ezeket a debuff-okat, amint csak lehet. Sokfle varzslat hasznlhat erre.
Varzstud szrnyek Az ilyen lnyek, pl. a mgusok, nagyon veszlyesek. Rvid id alatt hatalmas sebzseket kpesek okozni. Szerencsre nagyon kevs az leterejk s knnyen meg lehet lni ket. Elsknt ket tmadd meg s prbld meg elkbtani, hogy ne tudjanak varzsolni.
Menekls Nmelyik szrny elmenekl, ha a hall kzelben ll. Klnfle kpessgekkel rdemes ket meglltanod ket. Msik mdszer a menekl szrny ellen, ha egy kzvetlenl sebz varzslattal, mint pl. a fireball ld meg.
Altats s ms szrnyhatstalant kpessgek Nhny karakter kpes hatstalantani egy szrnyet rvidebb idre (pl. altats). A varzstudknak csak olyan lnyekre rdemes altatst varzsolni, akik ppen nem llnak tmads alatt. Ez azrt javasolt, mert egy kzvetlen tmads hatsra azonnal felbrednek s gy krbavsz a varzslat. A tbbi csapattagnak is oda kell figyelnie, hogy ne bresszk fel az alv szrnyeket, csak ha megfelel az idpont.
Harc magas szint szrnyek ellen Jval nehezebb lesz az olyan lnyek elleni kzdelem, melyek a jtkosok szintjhez kpest magasabb szinten vannak. Annak valsznsge, hogy a jtkosok megtik s sebzik ezeket a lnyeket ("glancing blows") lecskkent, mg annak valsznsge, hogy a lnyek sikeres tmadst s sebzst hajtanak vgre ("crushing blows") megntt.
Petek
Ha olyan osztllyal vagy, amelyik pet-et hasznl, tanulj meg mindent rla s azt is, hogyan kell irnytani.
A pet megidzse Amint engedlyt kaptl pet hasznlatra, meg kell tanulnod, hogyan idzd meg. Elszr keresned kell egy oktatt, hogy megkapd a pet-edet, ezutn megjelenik egy "summon pet" gomb a varzsknyvedben. A vadszok a specilis tulajdonsgukkal tudjk elhozni a pet-jket. A "summon pet" ikont kirakhatod az akcipanelre is. Miutn megidzted a pet-et, egy kismret pet akcipanel jelenik meg, amivel irnythatod t.
Pet akcipanel Ezzel irnythatod a pet-et. Kpessg ikonokat is rakhatsz r. Eltnik, amikor meghal a pet.
A pet tantsa j kpessgeket adhatsz a pet-ednek, ha a neki megfelel oktathoz msz. Ha nem tudod merre keresd, krdezd meg az osztlyodhoz tartoz tapasztaltabb jtkosokat. Az oktatk a kzelben vannak, de nha nehz megtallni ket. Nzz krl egy ms vrosokban is.
A pet helyzete A pet ltszik a kistrkpen. Ez nagyon hasznos, mert ltod, hogy milyen messze van tled, mikzben mszklsz a vilgban.
A pet halla Ha meghal a pet, vrnod kell egy ideig, mg jra megidzheted. Ha tl messze kerlsz a pet-edtl, vagy beszorul valahova, akkor megsemmisl. jra meg kell idzned. Tanuld meg, hogyan vezetheted a kedvencedet a legjobban. Msik lehetsg, hogy megsemmisted a pet-edet s jra megidzed, ha elrted a clpontod.
A pet gygytsa Magtl meggygyul a csata utn, de te is gygythatod.
A pet buffolsa Rakhatsz r ldsokat, prbld ki nyugodtan.
A pet megszntetse (dismiss) Jobb-klikkelj a pet-ed nevre, hogy lsd a tovbbi lehetsgeket. Ha nincs szksged a pet-re, vagy msikat szeretnl helyette, eltntetheted.
Pet mdok Az aktv pet-et tbbfle gombbal lehet vezrelni. Tmadj: vlassz ki egy clpontot s klikkelj a tmads gombra. Van ilyen hotkey is, amit az options/controls menben tallhatsz meg. Kvess: ekkor a pet minden mst figyelmen kvl hagy s csak tged kvet. Maradj: ez akkor hasznos, ha azt akarod, hogy a pet-ed egy helyben maradjon. Kint hagyhatod a vroson vagy egy pleten kvl, mg te a dolgaidat vgzed, utna pedig visszamehetsz hozz. gy nem fog utnad mszklni. Agresszv md: ha egy szrny megy a kzelbe, a pet rtmad. Defenzv md: a pet vdekezik, ha megtmadjk, de nem tmad. Passzv md: a pet csak l s nem tmad. Ez akkor hasznos, ha nem akarod, hogy a pet-re mrgesek legyenek a szrnyek, vagy ms egyb okbl.
A pet irnytsa Meg kell osztanod a szrnyek dht/figyelmt magad s a pet kztt. Ha a lnyek a pet-edet tik s mindjrt meglik, akkor gygytanod kell, vagy magadra vonnod a figyelmket. Ezt legegyszerbben olyan varzslatokkal teheted meg, amitl igazn mrgesek lesznek. Ksrletezd ki, melyek ezek a varzslatok. Ha a szrnyek nagyon rd szlltak, hagyd abba a harcolst s a pet-eddel vond el a figyelmket. Ehhez kell egy kis id, amg megfelelen csinlod. A cl hogy a csata vgre te s a pet-ed is letben maradjon. Ha csapattal vagy s a pet-ed nagyon magra vonja a figyelmet, lltsd le, amg a szrnyek valaki mssal kezdenek el foglalkozni. Azutn vrj mg egy kicsit s szllj be jra a harcba. gy a pet-ed tmadhat anlkl, hogy az lete veszlyben lenne, mert a szrny valaki mst t.
Kezdk tipikus hibi Ha a pet-ed agresszv mdban megy be egy dungeon-ba, sz szerint megvadul s egy csom szrnyet zavar fel. lltsd t passzv vagy defenzv mdba. Ha utazol, ne legyen a pet-ed agresszv. Msklnben rendesen lelasst, mert mindenkire rtmad. lltsd t passzv mdba, vagy tntesd el, ha gy rzed nem lesz r szksged. A csata kezdetn gyzdj meg arrl, hogy a pet-ed harcol. Ha csak egy helyben ll, annak semmi haszna. A hotkey-ekkel gyorsabban adhatsz ki parancsokat, mint a Ctrl+1, amire tmadni kezd.
Szrakozs a pet-tel Menj el egy kezdterletre s a pet-eddel vgezz ki szrnyeket. Pon nzni, hogy a szrnyed harcol, mikzben neked csak nzeldnd kell! lj meg valakit PvP-ben kizrlag a pet-eddel! Hasznlj emote-okat, mint a "/hug pet"! Ijeszd meg az joncokat az ersebb pet-ekkel. Azt fogjk hinni, hogy egy szrny, ha nem tudjk, milyen pet-jeik lehetnek a jtkosoknak.
Pet-ekkel kapcsolatos gyakori krdsek Adhatok-e trgyakat a pet-emnek? Nem.
Elnevezhetem a pet-emet? Vadszok igen, boszorknymesterek nem.
A pet-ek kapnak-e rszt a tapasztalati pontokbl? Nem.
Milyen osztlyoknak lehet pet-je? Boszorknymesterek, vadszok, mgusok, a papok pedig emberszer szrnyeket irnythatnak pet-knt egy rvid ideig. Mskpp is hozz lehet jutni pet-hez, mivel a mrnkk is tudnak kszteni.
Htasok
Informcik:
- A htasok mindenki szmra elrhetek lesznek a 40. szinten. - A jtkos brmely htas meglsre kikpezheti magt. - A Boszorknymesterek rendelkeznek azzal a varzslattal, mellyel htasaikat, a Nightmare-eket idzhetik meg. (A Paladinok egyedi htast, a Charger-t (Rohamoz) egy ksbbi idpontban mutatjk be). - Lesznek ritka htasok is, melyeket fel kell kutatni, fel kell fedezni!
Tippek
- A htasok meglehetsen drgk, ezrt rdemes nmi aranyat flretenni. rdemes a 40. szintre biztostani a szksges sszeget. Ht nem lenne szrny dolog, ha lehetne mr egy htasod, de nem lenne elg pnzed arra, hogy megvedd? Takarkoskodni kell! - A gyors hasznlat rdekben rdemes a gyorsmenbe (action bar) helyezni a "summon mount item" utastst.
HZIKEDVENCEK
Egy macskt szeretnl kedvencnek? Vagy egy papagjt? Most mr neked is lehet apr hzi kedvenced! A harci kedvencekkel ellenttben a hzi kedvencek egyszeren csak a trsasg kedvrt vannak. Semmilyen ms cljuk nincs, mint a te s msok szrakoztatsa.
Hzi kedvenc lehetsgek Van nhny llat, melyet hzi kedvencnek kivlaszthattok. Nhny kzlk gyakori, mg msok nagyon ritkk. Pillanatnyilag a kvetkezk elrhetek: macska, nyuszi, papagj, srkny klyk.
Megkts Mikor elszr megkapod a kis kedvencedet, jobb egrgombbal klikkelj azon a troln (pl. egy doboz), amibe az llatkt tartalmazza, s ezzel karakteredhez kapcsolod. Most mr van egy hzi kedvenced. Egy idben csak egy ilyennel rendelkezhetsz. Ha egy jat kapsz, akkor az helyettesti majd a rgit.
Egyb informcik az apr kedvencekrl
- Jelenleg nem lehet elnevezni ket. - A kis kedvencek mindig elksrnek. Nem lehet ket gy megidzni, s elkldeni, ahogy a harci kedvenceket. - A hzi kedvenceket nem lehet megtmadni, az info boxuk kk szn. - Egy idben lehet egy hzi s egy harci kedvenced is. Ha Vadsz karakterrel jtszol, mindkt kedvencet kivlaszthatod, hogy hzelegjenek egymsnak (ez nagyon jl nz ki).
Mirt is legyen hzi kedvencem? Mer? ecceren nagyon kirlyak!
|